-  
              Ärendet förs vidare 
                till högre instans. Den 15 januari 2008  
-  
              
              Högsta 
                förvaltningsdomstolens beslut har inte läckt ut till medierna 
                på förhand, men Hbl tycks veta att "besvären behandlas som grupp". 
                Lika väl är beslutet omkring 100 sidor långt. I gårdagens Helsingin 
                Sanomat kunde man läsa följande: Asia on sen verran painava, ettei yksinkertainen kyllä 
                tai ei riitä. Presidentti Pekka Hallbergin johtaman KHO:n päätös 
                on liki satasivuinen. Saavutus on huima, sillä Sipoon "ryöstöä" 
                kannattanut selvitysmies Pekka Myllyniemi sai kirjoitettua aiheesta 
                vain 62 sivua. 
 
 Nedan 
                några länkar till texter från idag. 
 
 Helsingin 
                Sanomat: "KHO ratkaisee 
                tänään Lounais-Sipoon tulevaisuuden" Finska 
                Yle: "Helsingin ja 
                Sipoon aluekiista ratkeaa tänään" Svenska 
                Yle: "HFD ger utslag i Sibbofrågan" Besvären 
                har förkastats! Detta uppger Svenska Yle och Helsingin 
                Sanomat och Hufvudstadsbladet en kvart över åtta, då jag själv 
                ännu inte lyckats öppna beslutet på domsolens hemsida. Ärendet 
                förs nu vidare till "högre" instans. Klockan 
                8:20 lyckades jag öppna beslutet på finska. Här finns en länk till ett "kort referat på svenska". 
                Just nu hinner jag inte analysera HFD:s domslut. Jag är mycket 
                överraskad av beslutet. Jag hade förväntat mig att HFD hade berett 
                mig ett bord i mina ovänners åsyn(Herdepsalmen), men det gick 
                precis tvärtom. Jag sörjer för Östersundoms, Sibbos och Västersundoms 
                del. Och visst känns det hårt att se skurkarna i Helsingfors få 
                rätt i domstolen. Slaget är dock inte helt över. Jag 
                har satsat och kanske förlorat en del av min egen trovärdighet 
                då jag starkt talat för att högsta förvaltningsdomstolen, som 
                härmed skrivs med liten bokstav, kommer att ogiltigförklara statsrådets 
                domslut. Å andra sidan är det justitiemord som det aktuell som 
                gör att en del väljer att bli filosofer. Föreningen 
                För Sibbo meddelar i ett pressmeddelande att ärendet 
                förs vidare till europeisk domstol. Yle har i en notis noterat 
                att "Sibbofrågan 
                förs till EG-domstolen". 
                Hbl har publicerat en notis med rubriken "Sibboförening 
                överklagar till EG-domstolen".
 
 I 
                högsta förvaltningsdomstolens domslut heter det bl.a. följande:  
                Valituksissa ei ole 
                  esitetty muita sellaisia perusteita, joiden nojalla Myllyniemi 
                  olisi ollut esteellinen kuntajakoselvittäjän tehtävään. 
 Frågan 
                om utredningsmannens jäv har alltså haft betydelse, men domarna 
                anser att det i besvären inte har lyfts fram sådana grunder på 
                vilka utredningsmannen kan anses jävig. Det var då verkligen en 
                överraskande tolkning! Har HFD alls bekantat sig med bilagorna 
                till besvären? Påståendena om att Myllyniemis rapport är ett plagiat 
                kommenteras överhuvudtaget inte.
 
 HFD 
                har idag - just idag - förkastat Helsingfors besvär över det av 
                miljöministeriet beviljade rätten åt Sibbo att inlösa Helsingforsägd 
                mark i Nickby! Det var just detta markområde som Hannes Manninen 
                för ett och ett halft år sedan lovade åt Sibbo som ersättning 
                för sydvästra Sibbo. HFD bekräftar indirekt ett avtal som officiellt 
                inte har ägt rum. Då 
                jag ögnat igenom högsta förvaltningsdomstolens beslut med motiveringar 
                reagerar jag speciellt på att HFD motiverat existensen av särskilt 
                vägande skäl markanvändnings- och byggnadslagen 
                från 2000. Lagen åberopas inte alls i inrikesministeriets prememoria 
                och Myllyniemi har fått med lagen i ett avsnitt som huvudsakligen 
                är kopierat från en text som producerats på Nylands förbund. (Se 
                "'Uusmaalaisen 
                aluesuunnittelun vuodet 1946 - 2006'. Den 18 oktober 2007".) 
                Det var väl inte HFD:s uppgift att motivera statrådets beslut? 
                Ironiskt nog heter det i moment 2 i § 1 i markanvändnings- och 
                byggnadslagen att målet med lagen är "att tillförsäkra alla en 
                möjlighet att delta i beredningen av ärenden och att säkerställa 
                att planeringen är högklassig och sker i växelverkan, att det 
                finns tillgång till mångsidig sakkunskap och att det ges öppen 
                information om de ärenden som behandlas."
 
 HFD 
                åberopar speciellt moment 2 i § 24 i den ovannämnda lagen, som 
                säger att "de statliga myndigheterna skall i sin verksamhet beakta 
                de riksomfattande målen för områdesanvändningen, främja möjligheterna 
                att uppnå dem och bedöma vilka konsekvenser myndigheternas åtgärder 
                har för regionstrukturen och områdesanvändningen." HFD konstaterar 
                att statrådet på basen av denna lag den 30 november 2000 har gett 
                ett beslut om nationella målsättningar för områdesanvändning ("Valtioneuvoston 
                päätös valtakunnallisista alueidenkäyttötavoitteista"). I det 56 sidor långa dokumentet finns ett avsnitt 
                på knappt en sida med rubriken "Helsingin seudun erityiskysymykset". 
                På basen av detta avsnitt drar HFD slutsatsen att Helsingforsregionen 
                har en nationell specialstatus. HFD noterar bl.a. att "Erityistavoitteiden 
                mukaan alueidenkäytön suunnittelussa tulee muun ohella varautua 
                metron laajentamiseen ja Vuosaaren satamaan." Vad har detta 
                för relevans? Ironiskt nog har Helsingfors lagt ner planerna på 
                ett förlänga metrolinjen till Nordsjö hamn. Det ovannämnda dokumentet 
                har inte omnämnts i inrikesministeriets motiveringar. I övrigt 
                upprepar HFD utan referenser subjektiva politiska omdömen från 
                Helsingfors utlåtanden och Myllyniemis rapport. Kvacksalvare till 
                domare!
 
 Med 
                tanke på naturen i Östersundom är HFD:s beslut på kort sikt inte 
                så illa. Det kommer att ta länge innan Helsingfors kan börja bygga 
                i området. Mycket längre än det hade tagit för Sibbo. Beslutet 
                betyder att Sfp stärker sin ställning i Sibbo. Samlingspartiet 
                är den stora förloraren. I ett blogginlägg med rubriken "Lähes kaksi vuosikymmentä se kesti" 
                på webbtidningen Uusisuomi upprepar självaste Rainmo Ilaskivi 
                en populär vanföreställning att Sibbo har motsatt sig en annektering 
                för att Sfp inte vill förlora makt. I verkligheten försökte Ilaskivi 
                själv byta till sig sydvästra Sibbo mot att det övriga Sibbo skulle 
                få förbli "svenskt". För detta redogör Myllyniemi även i sin rapport.
 
 
-  
              Dagen före dagen. 
                Den 14 januari 2008  
-  
              
              Yle 
                har på morgonen publicerat en notis med rubriken "Spänt inför 
                Sibbobeslut i HFD". Yle 
                skriver att "Enligt Liljeström finns det nog en chans att HFD 
                dömer till Sibbos fördel." Jag skulle säga att det är en sensation 
                om HFD inte dömer till Sibbos fördel, men i fallet Sibbo tycks 
                ju allting vara möjligt. Yle 
                Uudenmaan uutiset har på förmiddagen publicerat en notis med rubriken 
                "Sipoon ja Helsingin 
                rajakiista ratkeaa huomenna". 
                Yle Itä Uudenmaan uutiset har publicerat en verion av notisen 
                under rubriken "Sipoo-Helsinki 
                -rajansiirtokiistan päätös vaatii lainopillista tulkintaa". 
                Yle har talat med docenten i förvaltningsrätt Tuomas Pöysti, som 
                säger att "Päätös Sipoon ja Helsingin välisessä rajansiirtokiistassa 
                ei välttämättä perustu yksiselitteiseen lakitekstiin, vaan sen 
                käsittelyssä joudutaan tekemään myös lainopillisia tulkintoja." Christel 
                Liljeström har tolvtiden på sin blogg publicerat 
                ett inlägg där hon redogör för offentliggörandet av Högsta förvaltningsdomstolens 
                beslut. Om HFD verkligen publicerar beslutet i morgon, så bör 
                enligt Liljeströms uppgifter Sibbo kommun förvarnas om att domslutet 
                offentliggörs redan idag klockan 16. Beslutet publiceras på HFD:s hemsida 
                klockan 8. Samma dag planerar Sibbo kommun en presskonferens klockan 
                10. Yles uppgifter om att beslutet offentliggörs i morgon kan 
                alltså inte vara bestyrkta. Yle 
                Östnyland har publicerat en notis med rubriken "Gränsfrågan 
                dyker upp trots HFD-beslut". 
                Yle har talat med kommundirektör emeritius Viking Sundström, som 
                säger att "även om Sibbo skulle vinna marktvisten så kommer gränsfrågan 
                att dyka upp igen i någon form". Vidare säger han att "om en lagändring 
                blir aktuell talar mycket för att riksdagen skulle godkänna en 
                sådan med beaktande av hur statsrådet hittills förhållit sig till 
                frågan". Yle skriver vidare att Sundström anser att "Sibbo borde 
                diskutera med Helsingfors om en kompromiss som båda kunde omfatta." 
                Det är väl vad Sibbo inofficiellt sedan Sundströms egen tid gjort 
                tills Helsingfors för drygt ett och ett halft år sedan bröt förhandlingarna 
                och kom ett helt oacceptabelt förslag. Någon lagändring torde 
                inte vara aktuell inom de närmaste åren, eftersom kommunministern 
                och kommunavdelningen, som sedan nyår hör till finansministeriet, 
                på grund av PARAS-reformen inte vill ha några kommundelssammanslagningar 
                före år 2012. Med en "lex Sibbo", som Hannu Penttilä nyligen föreslog, syftar man på en speciallag 
                som skulle tillämpas endast på kommunindelningen mellan Helsingfors, 
                Sibbo och Vanda. Tröskeln för att stifta en dylik lag torde vara 
                mycket hög. 
 
 Yle 
                har publicerat en notis med rubriken "Sipoo vaatii 
                korvauksia jos rajansiirto toteutuu". 
                Jag citerar ur artikeln:  Sipoo toivoo korkeimman hallinto-oikeuden torjuvan koko 
                rajansiirron, mutta jos se menee läpi, Sipoo aloittaa Helsingin 
                kanssa neuvottelut alueen hinnasta, Liljeström sanoo YLEn Aktuelltin 
                haastattelussa.  Helsinki puolestaan ei sulje pois muita keinoja Sipoon 
                rajan siirrossa, jos Korkeimman hallinto-oikeuden päätös asiasta 
                on Helsingille kielteinen. 
 
 Helsingin kaupunginhallituksen puheenjohtaja Suvi Rihtniemi pitää 
                rajamuutosta erittäin tärkeänä koko pääkaupunkiseudun tulevaisuuden 
                kannalta. Rihtniemi ei suostu vielä kertomaan mitä mahdolliset 
                muut keinot raja-asian ratkaisemiseksi olisivat.
 
 Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilä on julkisuudessa 
                arvioinut liitoksen toteutuvan viimeistään, kun siitä säädetään 
                eduskunnassa erillislaki, Lex Sipoo.
 
 Korkeimman hallinto-oikeuden odotetaan tekevän päätöksensä rajakiistassa 
                tiistaina.
 
 I 
                notisen citeras även docent Pöysti: Tässä riidellään mm. kuntajakolain kuntajaon muuttamisen 
                edellytyksiä koskevien periaatteitten tulkinnasta eli siitä, että 
                paraneeko alueen, tässä tapauksessa Helsingin ja Sipoon alueiden 
                asukkaiden elinolosuhteet sillä, jos tämä kuntarajan muutos tehdään. 
                
 
 Pöystin mukaan oikeudessa joudutaan pohdiskelemaan mm. suomen- 
                ja ruotsinkielisen väestön yhtäläisten oikeuksien käytännön toteutumista, 
                palveluiden järjestämisen paranemista ja alueen asukkaiden elinolosuhteiden 
                kohenemista.
 
 - Vastaavalla tavalla kirjoitettuja, aika avoimia lauseita, hän 
                sanoo.
 Min 
                egen gissning är att HFD inte i så hög grad försöker bedöma om 
                något av de fyra alternativa villkoren för en ändring i kommunindelningen 
                uppfylls med särskild tyngd, utan snarare bedömer huruvida inrikesministeriet 
                lagt fram tillräckligt starka bevis för att villkoren uppfylls. 
                I så fall kunde HFD i princip lämna möjligheter för ett nytt motsvarande 
                initiativ till ändring i kommunindelningen, fastän det aktuella 
                beslutet ogiltigförklaras.  Beslutet 
                offentliggörs i morgon! Det har Christel Liljeström nu 
                bekräftat i ett nytt blogginlägg. Det här betyder 
                att beslutet bör finnas på HFD:s hemsida i morogon bitti klockan 
                8 och att Sibbo kommun arrangerar en presskonferens klickan 10. 
                Några minuter efter mig har Yle Östnyland noterat nyheten i en 
                notis med rubriken "Sibbobeslut 
                kommer på tisdag". Hbl 
                har noterat nyheten i en notis med rubriken "Sibbobeslutet 
                kommer på tisdag". Borgåbladet 
                har publicerat enn notis med rubriken "Sibbobeslutet kommer morgon" (sic). I notisen berättas att meddelandet enligt kommunsekreterare 
                Peter Stenvall kom till Sibbo kommun först vid 16.20-tiden. Det 
                var före bekräftelsen väntat att beslutet skulle offentliggöras 
                just i morgon eller åtminstone "kring den 15". 
 
 Mari 
                Kiviniemi har gett sitt svar (vastaus) på Anttti Kaikkonens 
                skriftliga spörmål om respekterande av kommunal folkomröstning. 
                Kaikkonens fråga lyder enligt följande: Anser regeringen att inte ens kommuninvånarnas enhälliga 
                åsikt som kanaliserats via folkomröstning har någon betydelse 
                vid ingrepp i den kommunala självstyrelsen, och vill regeringen 
                stärka folkomröstningar som en kanal för deltagande och som ett 
                rättsligt instrument för att kanalisera kommuninvånarnas vilja? I 
                kommunministerns svar säges bl.a. följande: Enligt min mening bör i första hand kommunen avgöra 
                om kommunal folkomröstning ska ordnas i ärenden som gäller kommunsammanslagning. 
                Möjligheten att ordna folkomröstning i anslutning till en särskild 
                utredning är nödvändig. Folkomröstning bör dock inte vara obligatorisk 
                ens i samband med en särskild utredning, utan frågan bör avgöras 
                utifrån kommunindelningsutredarens förslag och statsrådets prövning. 
                Det bör inte finnas några bestämmelser om att villkoret för kommundelssammanslagningar 
                är att en sådan sammanslagning vid en kommunal folkomröstning 
                understöds av majoriteten av invånarna i kommunen. Största delen 
                av kommundelssammanslagningarna gäller små områden och sammanslagningarna 
                baserar sig på framställningar av invånarna i området. Genom de 
                allmänna och särskilda grunderna enligt kommunindelningslagen 
                säkerställs även i fråga om de största kommundelssammanslagningarna 
                att intressena i ärendet övervägs och att det finns vägande grunder 
                för sammanslagningarna, så som i fallet Sibbo där de vägande grunderna 
                är relaterade till skäl som hänför sig till utvecklingen av metropolregionen 
                Helsingfors.
 
 
-  
              Professionalitet. 
                Den 13 januari 2008  
-  
              
              Hufvudstadsbladet har talat med statsminister Matti Vanhanen, som 
                igår lyssnade på Jari Sarasvuos råd till Centern inför kommunalvalet 
                i höst. Vanhanen säger som svar på en fråga angående regeringens 
                ställningstagande för en inkorporering av Sibbo lyder "Jag vill 
                vänta på Högsta förvaltningsdomstolens beslut innan jag kommenterar 
                Sibbo." När domslutet från HFD enligt förmodan ges i mitten av 
                nästa vecka är statsministern emellertid på besök i USA. Vilket 
                domslutet än är bör man kunna förvänta sig att domarna som tagit 
                beslutet har skött ärendet professionellt. Därmet har de gjort 
                en opartisk lagtolkning. Faktumet att beslutet som besvären gäller 
                tagits av statsrådet saknar inte helt betydelse, men garanterar 
                på inget vis att beslutet förblir gällande. Det är inte helt ovanligt 
                att statsrådets administrativa beslut ogiltigförklaras på grund 
                av att beslutet baserar sig på otillräckliga utredningar. Avsaknaden 
                av ett prejudikat ger domarna större utrymme att tålka lagen, 
                men de måste ta i beaktande att domslutet blir ett prejudikat 
                som binder domstolen i senare ärenden. Förutom 
                att HFD måste ta ställning till formella besvärsgrunder så som 
                jäv och en felaktig kartbilaga måste domstolen tolka kommunindelningslagen, 
                och speciellt 3 § och 5 §. Att Helsingfors eget förslag på ett 
                5 000 hektar stort område enligt inrikesministeriets beslut inte 
                uppfyller något av de fyra alternativa villkoren för en ändring 
                i kommunindelningen torde här kunna ha en viss betydelse, speciellt 
                som utredningsman Pekka Myllyniemis tolkning av proportionalitetsprincipen 
                bygger på ett räknefel. Om villkoren som definieras i 3 § inte uppfylls, uppfylls automatiskt 
                inte heller villkoren enligt 5 §, som specifikt gäller kommundelssammanslagningar. 
                Att villkoren enligt moment 1 och 2 i 5 § inte uppfylls är uppenbart. 
                Kravet på att ändringen i kommunindelningen inte får beröra mera 
                än 5 procent av någon av den berörda kommunens invånare eller 
                10 procent av ytan av någon av de berörda kommunerna är entydigt, 
                fastän Myllyniemi eller författarna av Myllyniemis rapport här 
                har gjort ett litet tolkningsfel. Däremot ger det alternativa 
                villkoret som definieras av moment 3 i 5 § större utrymme för 
                tolkningar. Enligt moment 3 kan mot en berörd kommuns vilja även 
                en större ändring i kommunindelningen göras "under särskilt vägande 
                i 3 § nämnda förutsättningar". Eftersom 
                jag inte är jurist har jag svårt att bedöma vad lagen och domarna 
                ger för innebörd i benämningen "särskilt vägande förutsättningar". 
                Däremot finner jag det klart att förutsättningarna som måste vara 
                "särdkilt vägande" bör gälla just de fyra alternativa villkor 
                som nämns i 3 § och inte t.ex. utvecklingen av Helsingfors som 
                Finlands "lokomotiv" eller några andra nationella politiska program. 
                Jag antar även att HFD måste ta i beaktande hur man i andra sammanhang 
                har tolkat begreppet "särskilt vägande förutsättningar". Här ger 
                Myllyniemi lite vägledning i sin rapport. Jag citerar: Med begreppen "särskilt vägande förutsättningar/orsaker/grunder" 
                har man i lagstiftningen i allmänhet velat betona att förfarandet 
                är exceptionellt, och att prövningsrätten är klart begränsad och 
                myndighetens motiverings- och bevisningsskyldighet åter är mycket 
                stor om förfarandet inleds. Hur 
                HFD i fallet Sibbo kunde tolka "särskilt vägande förutsättningar" 
                på ett sådant sätt att Myllyniemis lotsasutredning och inrikesministeriets 
                partiska beredning skulle uppfylla kravet på myndighetens mycket 
                stora motiverings- och bevisningsskyldighet kan jag inte se, speciellt 
                som föredragande minister Mauri Pekkarinen anmälde avvikande åsikt 
                till statsrådets beslut. När 
                det gäller jurister liksom läkare är professionaliteten ett självklart 
                krav. Professionaliteten inbegriper förutom utbildning och yrkesskicklighet 
                även yrkesetik. En advokat som bryter mot god advokatsed kan uteslutas 
                ur advokatförbundet. När det gäller advokater finns det en lag 
                som säger att "advokat skall redbart och samvetsgrant utföra honom 
                anförtrodda uppdrag samt i all sin verksamhet iakttaga god advokatsed", 
                men det är advokatförbundet och den egna yrkeskåren som övervakar 
                att de etiska sedreglerna efterföljs. Även lärare förväntas numera 
                vara professionella. Därmed förväntar man sig att lärare inte 
                ser till person, inte låter sig provoceras och alltid kan motivera 
                sina bedömningar. Kravet på professionalitet kommer delvis utifrån, 
                men det är även i lärarkårens intresse att det finns en tilltro 
                till lärarnas professionalitet. Det höjer yrkeskårens anseende 
                och på sikt kanske även lönenivån. När 
                det gäller politiker talar man sällan om professionalitet. Politiker 
                vill inte stämplas som yrkespolitiker och professionalitet står 
                i vissa sammanhang rentav i ett motsatsförhållande till politik. 
                Ändå vill även politiker och speciellt ministrar bli respekterade. 
                Man kunde säga att kravet på att "medlemmarna av statsrådet skall 
                vara för redbarhet och skicklighet kända" liksom ministrarnas 
                avläggande av tjänste- och domared syftar till att öka ministrarnas 
                och statsrådets anseende. Det borde vara i politikernas intresse 
                att kravet på redbarhet även efterföljs, men i den nuvarande regeringen 
                ingår det ministrar som på grund av brottsregister fått sparken 
                från partikansliet och som inte kunde anställas som vaktmästare 
                på ministeriet. Att man prutat på kraven ser jag snarare som ett 
                tecken på svaghet än på arrogans från statsministerns sida. Speciellt 
                när det gäller administrativa beslut borde man kunna förvänta 
                sig att ministrarna agerar professionellt i enlighet med sin domarroll, 
                men vissa ministrars uttalande i Sibbofrågan sommaren 2006 och 
                senare har i högsta grad varit partiska. HFD tar ställning till 
                om statsrådets Sibbobeslut är lagligt och om ministrar som deltog 
                i beslutet var ojäviga, men det är riksdagens, väljarnas och mediernas 
                uppgift att bedöma vilket fötroende inblandade ministrar förtjänar.
 
 
-  
              Metropolområdet. Den12 
                januari 2008  
-  
              
              Borgåbladet 
                har idag publicerat ett helt uppslag med text om Borgås roll i 
                "metropolområdet". Artikeln "Borgå får draghjälp av Lojo" 
                har även publicerats i webbversion. På denna blogg har jag publicerat 
                flera blogginlägg om Helsingfors metropolområde, t.ex. "Metropolen och metropolområdet. Den 21 
                oktober 2006", "Metropolens eget landskapsförbund. Den 
                22 oktober 2006", "Metropolområdet - ett förbrukat begrepp. 
                Den 10 november 2006"och 
                "Metropolen är en hype. Den 5 januari 
                2007". Speciellt har jag 
                påpekat att man från Helsingfors sida medvetet har utnyttjat begreppsförvirringen 
                kring benämningen "Helsingfors metropolområde". Från premissen 
                att Helsingfors behöver ett större metropolområde har man dragit 
                slutsatsen att sydvästra Sibbo bör anslutas till Helsingfors metropolområde 
                och därmed till Helsingfors. Borgåbladet 
                har även publicerat en karta av "Helsingfors metropolområde". 
                Kartran, enligt vilken metropolområde omfattar Nyland, Östra Nyland, 
                Tavastland och Päijänne-Tavastland, härstammar från OECD:s metropolöversikt 
                från år 2002. En motsvarande karta har även publicerats i Pekka 
                Myllyniemis skandalomsusade rapport. Denna karta har faktiskt 
                levererats av kommunavdelningen vid inrikesministeriet. Kartan 
                är daterad den 30 augusti 2006. Kartan stämmer överens med den 
                definition som Myllyniemi ger av "Helsingfors metropolomåde" i 
                sin rapport. Avnittet "Metropolialue", där Myllyniemis definition 
                ingår, är direkt kopierat från "Helsingin metropolikatsaus" 
                (sida 9). Lika väl använder Myllyniemi i sin rapport benämningen 
                "Helsingfors metropolområde" närmast i betydelsen huvudstadsregionen. 
                Detta förklaras av att texten är kopierad från Helsingfors förvaltningscentrals 
                utredning "Selvitys kuntajakolain edellytysten täyttämisestä 
                kuntajaotuksen muuttamisessa Helsingin kaupungin, Sipoon kunnan 
                ja Vantaan kaupungin kesken". I 
                Myllyniemis rapport ingår även en annan karta som levererats av 
                inrikesministeriet och där metropolområdet markerats enligt OECD:s 
                definition. Kartan som är daterad den 21 november 2006 ingår i 
                avsnittet "Pääkaupunkiseutu, YTV ja muu Uusimaa", som kopierats 
                från Wikipedia mellan den 26 oktober och den 4 november. Helsingin 
                Sanomats Helsingforsredaktör Kimmo Oksanen jar idag publicerat 
                ett blogginlägg med rubriken "Helsingin ylimielisyys 
                ja Tapiola Sinfonietta". 
                Oksanen inleder sitt inlägg med orden "No niin. Sipoon lounaisosien 
                liittäminen Helsinkiin saa varmistuksensa ensi viikolla." 
                Oksanen föreslog nyligen att hela Helsingforsregionen slås ihop 
                till en enda kommun, men nu förespråkar han plötsligt mindre enheter 
                genom att föreslå att "Pilkottaisiin Helsinki, Espoo, Vantaa, 
                Sipoo ja Kirkkonummi, miksei muitakin, pieniin parlamentaarisesti 
                hallittuihin yksiköihin, joissa kussakin asuisi vaikkapa 100 000 
                ihmistä." Det var ju ett intressant förslag att spjälka Sibbo 
                i enheter på 100 000 invånare, men det viktigaste är väl att Sibbo 
                spjälks. 
-  
              Förvaltningscentralens 
                utredning. Den 11 januari 2008  
-  
              
              Gårdagens 
                nyhet om att Högsta förvaltningsdomstolens beslut är cirka 100 
                sidor långt och översatts till svenska samt att ärendet har haft 
                två föredragere och att hela sju domare deltagit i beslutet föranleder 
                spekulationer. Vilka slutsatser kan man här av dra om innehållet 
                i beslutet? Kanske är det det regniga vädret som får mig att känna 
                mig lite darrig och se frågan ur ett pessimistiskt perspektiv. 
                Mitt förnuft säger mig dock att HFD inte kan annat än upphäva 
                statsrådets gränsbeslut. Det starkaste skälet att upphäva statsrådets 
                beslut finner jag i inrikesministeriets beredning. Det är uppenbart 
                att beredningen inte uppfyller kraven. Justitiekanslern, som är 
                landets högsta övervakare av lagligheten, har i ett svar på Leena Liipolas klagomål angående kommunindelningsutredaren 
                och hans rapport gett över ansvaret till ministeriet genom att 
                säga att "Sisäasiainministeriön, jolla on ollut käytettävissään 
                asiassa tehdyt lukuisat huomautukset ja lausunnot, on ollut hyvät 
                mahdollisuudet tutkia, sisältyykö selvitykseen kirjoituksissa 
                mainittuja tai muita puutteita ja virheellisyyksiä, sekä tarvittaessa 
                arvioida, mikä merkitys niillä on harkittaessa sitä, miten kuntajaon 
                muutosasiassa ministeriössä tulisi edetä."  I 
                inrikesministeriets prememoria har den beredande tjänstemannen 
                helt neglegerat bristerna i utredningen och speciellt anklagelserna 
                om att utredningen är ett plagiat. Till ett besvär angående statsrådets 
                beslut bifogades Helsingfors förvaltningscentrals utredning "Selvitys kuntajakolain edellytysten täyttämisestä 
                kuntajaotuksen muuttamisessa Helsingin kaupungin, Sipoon kunnan 
                ja Vantaan kaupungin kesken", 
                ur vilken de centrala delarna i utredningsmannens rapport har 
                kopierats. Lika väl förbegicks påståendena om plagiat även i inrikesministeriets 
                förklaring med anledning av besvären mot statsrådets beslut. Förvaltningscentralens 
                utredning har jag behandlat bl.a. i blogginlägget "Ratasvuoris utredning. Den 31 juli 2007". 
                Till sitt innehåll motsvarar förvaltningscentralens "utredning" 
                Helsingfors utlåtande till länsstyrelsen angående Helsingfors 
                eget förslag, men Myllyniemi har direkt kopierat texten från utredningen, 
                som sänts till inrikesministeriet i oktober 2006. Av de tre bilagorna 
                till förvaltningscentralens "utredning" ingår bilaga 1 
                och bilaga 2 
                även i Myllyniemis rapport. Nu har jag publicerat utredningen 
                på nätet. (Se den understreckade länken ovan.) Därmed har jag 
                knappast gjort mig skyldig till brott mot upphovsrätten, eftersom 
                texten till största delen återfinns i Pekka Myllyniemis rapport. Yle 
                har ikväll publicerat en bakgrundsartikel med rubriken "Sibbobeslut 
                väcker känslor".